Thursday 19 September 2013

Kajian Impak Perlaksanaan Program Skim Tuisyen Felda

Alhamdulilah hari ini diberi peluang menghadiri satu Taklimat Kajian Impak Perlaksanaan Program Skim Tuisyen Felda. Berlangsung di Pejabat Felda Wilayah Kuantan, Indera Mahkota. Penyertaan adalah daripada semua Penyelaras STF di setiap sekolah Felda Wilayah Kuantan. Maksudnya dari Selendang sampai ke Lepar Utara ....impakstf@gmail.com.


Ada dua slot pembentangan. Slot Pertama disampaikan oleh En. Syeikh dari PPD Pekan dan dibantu oleh En Rahmin dari PPD Kuantan. Slot ini menceritakan tentang latar belakang Kajian Impak STF. Lebih kurang kepentingan kajian, skop kajian....boleh dikatakan seperti orang tulis tesis. Faktanya hampir RM10 juta telah dibelanjakan untuk STF sejak 2004. Satu amaun yang banyak dan sebab itulah salah satu faktor kajian ini dibuat. Credit buat orang Johor yang mengepalai kajian ini. Bagi menjayakan kajian ini pihak sekolah diminta memenuhi borang soal selidik. Terdapat 4 versi borang. 1st untuk Pengetua, 2nd untuk Penyelaras STF, 3rd untuk guru-guru STF dan 4th untuk 30% pelajar STF SPM. Due date 3 Oktober.





Slot Kedua pula disampaikan oleh adik kepada PM Malaysia. En. Kamarulzaman b. Razak dari PPD Rompin. Slot tersebut berlangsung dalam suasana santai. Al-maklumlah adik kepada PM kita. Itulah lawak  yang tidak lekang dari mulut En. Kamarulzaman. Slot ini boleh dikatakan hanya pengambilan data dari Profil Sekolah untuk di key in dalam Skim Lonjakan Kecemerlangan. Amat malang rasanya kerana semua sekolah menengah tidak layak menerima Skim Lonjakan Kecemerlangan. If not mistaken, mana-mana sekolah yang layak, akan menerima wang RM1K. Apa yang dapat disimpulkan (pandangan peribadi) rata-rata ETR dari  semua sekolah terlampau tinggi sebab itulah tak tercapai OTI 1 , OTI 2 dan OTI 3 apabila keluar keputusan AR1, AR2 dan AR3. " Ukur baju di badan sendiri ". En. Kamarulzaman juga menegaskan jangan terikut  target PPD apabila sesebuah sekolah menetapkan target mereka.



Majlis selesai pada pukul 12.00 tengahari dengan pengagihan borang soal selidik dan makan tengahari. Jutaan terima kasih buat PK Pentadbiran Pn. Juwita dan SUP Pn. Rosmawati aka Ros ..Ros... diatas penyediaan Profil PMR dan Profil SPM  yang lengkap (sori yek kalau seperti mendesak..nak wat camner masing-masing kena selesaikan tugas masing-masing). Tak lupa gak buat SDA Pn. Noraini dan Abang Driver Felda.....Adios.......


No comments:

Post a Comment